De CEO van de Amerikaanse zakenbank JPMorgan Chase, Jamie Dimon, toonde zich begin deze week positief over de Amerikaanse economie, hoewel hij ook erkende dat er donderwolken aan de horizon zijn. Bijna gelijktijdig publiceerde Snap een winstwaarschuwing voor het tweede kwartaal. Dat suggereert dat de online reclame-industrie sneller vertraagt dan verwacht. Dit is een zeer verontrustend teken, omdat reclame-uitgaven een voorlopende indicator zijn voor de economie. Ze weerspiegelen het ondernemersvertrouwen.
CEO Jamie Dimon van JPMorgan Chase zei dat de Amerikaanse economie sterk was. Maar ook zei hij dat er stormwolken aan de horizon zijn. Die kunnen ofwel kunnen verdwijnen of ze kunnen zich materialiseren in een recessie. De financiële markten signaleren al geruime tijd een verslechtering van de vooruitzichten door een snelle verstrakking van de financiële voorwaarden.
Maar de Chicago Fed National Activity Index (een brede maatstaf voor de economische activiteit in de VS) was maandag meevallend. De Amerikaanse economie draait in feite door in een tempo dat veel hoger ligt dan de historische trendgroei. Dat maakt de recente terugval in aandelen tamelijk verwarrend. Maar dat komt omdat die momenteel wordt aangedreven door financiële factoren en niet door de economie.
Tegelijk met de vooruitzichten van Dimon verlaagde socialmediabedrijf Snap zijn vooruitzichten voor de inkomsten in het tweede kwartaal. Een maand geleden zei Snap nog dat het verwachtte dat de inkomsten in het tweede kwartaal met 20-25% Y/Y zouden groeien, wat lager was dan de consensus van 28%.
In een interne memo aan het personeel gaf Snap-CEO Evan Spiegel maandagavond de winstwaarschuwing af. Hij wees op een reeks negatieve economische ontwikkelingen die de vooruitzichten voor het bedrijf verslechteren. De winst in het tweede kwartaal zal daardoor lager uitvallen.
Dinsdag kelderde Snap in de Nasdaq hierdoor met 43%. De Nasdaq ging zelf met 2,4% onderuit. CEO Spiegel zei in de memo ook dat het bedrijf van plan is om minder mensen te werven. Beleggers hadden gehoopt dat Snap zich zou gaan concentreren op winstgevendheid door wervingsplannen van nieuw personeel te bevriezen. Het gebrek aan vastberadenheid om de winstgevendheid te versterken is voor beleggers een verontrustend teken.
De verslechterende vooruitzichten van Snap zouden een voorteken kunnen zijn van de donderwolken van Dimon. Een bezuiniging op reclame is een signaal dat bedrijven een materiële vertraging zien ten opzichte van de recente verwachtingen. Het zou ook kunnen dat Snap het reclameplatform is met het laagste rendement op investering, zodat bedrijven overtollige reclame eerst van Snaps platform wegsnijden.
Peter Garnry, hoofd Aandelenstrategie Saxo Bank