eToro analist: "Niet NIO maar vooral BYD steekt Tesla naar de kroon"

Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden

Tesla en BYD zijn allebei snelgroeiende makers van elektrische auto’s. Terwijl veel aandacht van beleggers uitgaat naar startups zoals Rivian, Lucid, NIO en Xpeng is het vooral de Chinese fabrikant BYD die Tesla naar de kroon steekt.

Tesla versus BYD

Eerder deze week schreven we al dat de markt voor elektrische voertuigen (EV’s) in de komende tien jaar gaat stijgen met 30% per jaar. Tesla is al sinds 2003 bezig om het gat te vullen en leverde in het eerste kwartaal van 2022 een record van maar liefst 310.000 EV’s af. Het veel minder bekende BYD (de afkorting staat voor Build Your Dreams) kwam in hetzelfde kwartaal tot 286.000 stuks. Heel anders dan Tesla is BYD van oorsprong een batterijenmaker. Het duurde even, maar in EV’s heeft BYD een product gevonden om haar kracht te laten zien. Tot en met eind mei leverde BYD 507.000 auto’s af. De kans is aanwezig dat het Chinese bedrijf, nog steeds onder leiding van oprichter Wang Chuanfu, aan het einde van het tweede kwartaal Tesla al voorbijstreeft.

Tesla amsterdam

Waar blijft NIO?

Startup EV-maker NIO werd opgericht in 2014. Het werd de zelfbenoemde ‘Chinese Tesla’ sinds topman William Li vorig jaar aan iedereen die het wilde horen vertelde: “Wij willen een beter product met een betere service leveren dan Tesla tegen lagere prijzen.” Geholpen door een sterke PR-strategie en een prachtig ontwerp voor de NIO ET7 (een concurrent van de Tesla Model S) vielen met name particuliere beleggers massaal voor het verhaal. In de maandelijkse lijstjes van de brokers staat NIO steevast heel hoog genoteerd.

Wat vaak echter wordt vergeten is dat de concurrentie op de Chinese thuismarkt moordend is. Meer dan 80 (!) autofabrikanten concurreren om marktaandeel. En dat is te zien aan de cijfers. NIO rapporteerde gisteren (op donderdag 9 juni) de kwartaalcijfers en die vielen niet mee. Het aantal afgeleverde auto’s in 2022 tot en met eind mei bedroeg bijna 38.000 en blijft vooralsnog ver achter bij Tesla en BYD. Meer verontrustend is dat NIO, dat nog steeds verlies maakt, de bruto winstmarge zag teruglopen van 17,2% in het vierde kwartaal van 2021 naar 14,6% in het eerste kwartaal van 2022. Het is een teken dat NIO er niet in slaagt om de hogere kosten, waar alle EV-makers mee te maken hebben, door te berekenen aan hun klanten.

Verkopen electronische autos

BYD heeft een strategische positie

Bij een massaproduct zoals auto’s draait alles om schaal. Het is bekend dat Tesla de afgelopen jaren fors heeft geïnvesteerd in grote fabrieken op drie continenten. BYD focust tot nu toe vooral nog op productie in China, maar heeft ook grote expansieplannen. Als de obstakels in de toeleveringsketen normaliseren verwacht het bedrijf dit jaar uit te komen op zo’n 2 miljoen afgeleverde auto’s. Dat maakt het voor startups als NIO alleen nog maar moeilijker.

BYD heeft bovendien een strategisch voordeel: ze maken zelf batterijen. Dat doen ze zo goed, dat Tesla, NIO en ook andere grote EV-makers klant zijn of worden bij BYD. Begin juni kwam het bericht naar buiten dat BYD plannen heeft om in Afrika zes lithiummijnen te kopen. Lithium is een schaarse grondstof en een kritiek onderdeel voor het bereiken van een grote actieradius. Door de fabricage van batterijen in eigen huis heeft BYD een strategische positie ten opzichte van de concurrentie.

De echte Chinese Tesla

Tesla en NIO hebben fans, BYD heeft dat minder. BYD heeft wel één grote fan vanaf het spreekwoordelijke eerste uur. Na een ontmoeting met oprichter Wang Chuanfu overtuigde Charlie Munger, Warren Buffett al in 2009 (!) om met Berkshire Hathaway te investeren. Dat legt ’s werelds meest bekende beleggingsfonds in 2022 zeker geen windeieren.

Op de beurs hebben grote beleggers BYD inmiddels ook ontdekt. De verwachting zijn hooggespannen: de koers/winstverwachting van BYD ligt op dit moment ruim boven die van Tesla. Voor NIO, dat gisteren na de cijfers het aandeel nog eens 7,5% zag dalen, is het de vraag of het op termijn zelfstandig gaat overleven. Beleggers doen er verstandig aan om niet alleen Tesla en NIO, maar ook BYD vanaf nu goed in het vizier te houden.