Ford, SK maken $ 11,4 miljard EV-weddenschap met nieuwe elektrische F-150-fabriek, drie batterijfabrieken

  • Ford (NYSE:F) heeft plannen onthuld om samen te werken met de Zuid-Koreaanse batterijfabrikant SK Innovation om $ 11,4 miljard te besteden aan de bouw van een elektrische F-150-assemblagefabriek en drie batterijfabrieken in de VS, in een aanzienlijke versnelling van zijn opmars naar elektrische voertuigen.
  • Ford gaat twee enorme batterijfabrieken bouwen in Glendale, Kentucky, en een derde in Stanton, Tennessee, naast een nieuwe vrachtwagenfabriek die tegen 2025 elektrische pick-ups uit de F-serie gaat produceren, wat 11K banen zal opleveren.
  • Het bedrijf zegt dat het geplande Blue Oval City-complex van $ 5,8 miljard in Tennessee "een nieuw tijdperk voor de Amerikaanse productie zal inluiden", in vergelijking met het Rouge-complex in Michigan een eeuw geleden.
  • Ford verwacht $ 7 miljard aan het project te besteden - wat naar eigen zeggen de grootste productie-investering ooit is door een autofabrikant in de VS - en SK is van plan om $ 4,4 miljard bij te dragen, wat volgens de bedrijven genoeg zal opleveren capaciteit om batterijen te bouwen voor 1 miljoen elektrische voertuigen per jaar.
  • Ford zegt nu te verwachten dat 40-50% van zijn wereldwijde autoproductievolume in 2030 volledig elektrisch zal zijn.
  • De nieuwe megacampus en dubbele batterijfabrieken maken deel uit van het eerder aangekondigde plan van het bedrijf om tot 2030 ten minste $ 30 miljard te besteden aan de elektrificatie van voertuigen.

    Over dit jaar komt de verdient het bedrijf uit Dearborn volgens de analisten uit op 127.35 miljard dollar. Dit is vrij beperkt meer dan de omzet over 2021 toen de omzet 127.14 miljard dollar bedroeg.

    Historische omzetten en resultaten Ford Motor in beeld plus taxaties 2021

    historische koersen

    Ford Amstelveen Nederland ©

    Ford
    Ford


    Wat betreft het resultaat rekenen de analisten op een nettowinst van 6.41 miljard dollar. Volgens de laatste rondgang langs de analisten stevent het bedrijf af op een winst per aandeel van 1.58 dollar. Op basis hiervan komt de koerswinstverhouding uit op 9.04.

    Dividenduitkeringen worden van het concern niet verwacht. Het gemiddelde dividendrendement van de automobielsector ligt op een relatief royale 2.78 procent.

    Op basis van het huidige aantal uitstaande aandelen bedraagt de beurswaarde van het bedrijf 57.32 miljard dollar. 105

    Het aandeel staat om 17.58 1.75 procent lager op 14.29 dollar.

    Koershistorie Ford Motor van 2007 tot 2021

    historische koersen fordmotor

    Analist.nl Nieuwsdienst: +31 084-0032-842
    nieuws@analist.nl

    Copyright analist.nl B.V.
    All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. Analist.nl doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.