Scepsis over koersexplosie Tesla

Tesla voornemens 1 op 5 aandelensplitsing

Dinsdag nabeurs maakte het Amerikaanse Tesla bekend dat het van plan is haar aandeel met factor 5 te splitsen. Dit was uiteraard te verwachten want door de recente gigantische koersexplosie van de laatste maanden noteert het aandeel inmiddels rond de 1374 dollar. Zittende beleggers ontvangen dan 5 ‘nieuwe’ aandelen voor 1 aandeel. Een nieuw aandeel Tesla zou daarom nu rond de 274 dollar komen te liggen.

Aandelensplitsingen worden vaker gedaan om het aandeel voor de brede markt aantrekkelijker te maken. Nu zijn beleggers dus fors boven de 1000 dollar per aandeel kwijt. Per saldo natuurlijk een 100 procent cosmetische operatie want verder verandert er totaal niets. We zien echter wel in de wetenschappelijke literatuur dat een aandelensplitsing een positief signaal voor beleggers lijkt te kunnen geven.

Tesla amsterdam Tesla Amsterdam

Opties Tesla nu minder liquide

Ook hierdoor worden geschreven optieconstructies erg onaantrekkelijk want die gaan natuurlijk per 100 aandelen. Een at the money geschreven putoptie heeft nu dus een exposure van 100 maal 1374 dollar = 137.400 dollar. De verwachting is dat dat doordat de nominale waarde per aandeel dus omlaag het de liquiditeit van de Tesla-opties zal baten.

Koers Tesla verdubbeld sinds tweet over te hoge koers

Dit jaar staat het aandeel al ruim 230 procent hoger. Haar 52-weeks dieptepunt lag zels op 211 dollar hetgeen dus ruim 1100 dollar lager is dan de huidige koers. Eerder in mei dit jaar gaf de topman Elon Musk aan dat de beurskoers eigenlijk te hoog zou zijn. Hij twitterde: "Tesla stock price is too high imo [in my opinion],".

Beurskoers Tesla

Koers aandeel tesla

Die dag daalde het aandeel met 10 procent maar al heel snel werd het aandeel alweer stevig gekocht. Sinds de tweet van Musk is het aandeel zelfs al bijna verdubbeld.

Financiële resultaten ver in de schaduw bij euforie op de beurs

Ondanks het enorme optimisme bij de beleggers zien we bij de operationele resultaten echter nog nog niet veel wat het optimisme zou kunnen rechtvaardigen. Zo gaf CFO Zach Kirkhorn eerder aan operationele winstmarges van iets boven de 10 procent verwachten. Deze marge is natuurlijk in de autowereld heel fors maar desondanks verbleekt dit bij andere sectoren die hogere marges hebben (zoals tech en biotech) maar van wie de beurskoersen niet zo explodeerden.

Over het voorgaande kwartaal lag . Tesla’s operationele marge op 5 procent bij een operationeel inkomen van 327 miljoen dollar. Het resultaat voor belastingen kwam hiermee uit op 150 miljoen dollar. In het laatste kwartaal van 2019 waren dit betere resultaten. De 150 miljoen nettowinst in 1 kwartaal is eigenlijk marginaal voor een bedrijf met een marktkapitalisatie van ruim 250 miljard dollar.

Eind 2019 opende het bedrijf een grote fabriek in Shanghai en volgend jaar zal het 2 grote fabrieken in Austin en Berlijn openen. Door een betere schaalbaarheid en efficiëntie zouden hierdoor de winstmarges kunnen stijgen.

Recent gaven de analisten van Piper Sandler een koersdoel van 2.322 dollar voor het aandeel af. Dergelijke koersdoelen zouden volgens Adam Levine-Weinberg van Fool.com alleen gerechtvaardigd kunnen worden bij forse hogere operationele marges van boven de 20 procent. Levine-Weinberg noemt nu bij een marktkapitalisatie die meer is dan Toyota dat de waardering van het aandeel inmiddels, 27 maal meer auto’s verkoopt, compleet losgeslagen van de realiteit (“now completely divorced from reality”). De operationele winstmarges liggen bij Toyota tussen de 17 en de 21 procent terwijl Tesla daar dus nog fors onder zit ondanks haar doelstellingen van een range richting de 25 procent.