De schone toekomst van het wegvervoer

Randeep Somel – Portfoliomanager van het M&G (Lux) Climate Solutions Fund

De wereldwijde auto-industrie keek al vele tientallen jaren naar elektrische auto's. General Motors lanceerde de EV1 in 1997, maar GM was van mening dat elektrische auto's een onrendabele niche van de automarkt vormden, en de productie duurde slechts een paar jaar.

De industrie werd op zijn kop gezet toen nieuwkomer Tesla aantoonde dat het betrouwbare, betaalbare en aantrekkelijke volledig elektrische voertuigen kon produceren. De VW-groep, die wankelde na het schandaal met de dieseltests in de VS (2015), richtte zijn aandacht ook op elektrische voertuigen om zijn imago te verbeteren.

Electrisch rijden

Het ecosysteem van elektrische voertuigen is een verandering ten opzichte van vroegere voertuigen met verbrandingsmotor. De aandrijflijn bestaat hoofdzakelijk uit een motor en een batterij. Hij is minder complex dan een traditioneel voertuig met verbrandingsmotor en heeft veel minder bewegende onderdelen.

De batterijbedrijven zijn een zeer belangrijk onderdeel van het ecosysteem en de batterij is een duur onderdeel van elektrische voertuigen. Leiders op dit gebied worden gedomineerd door bedrijven in Azië; CATL (China); LG Energy Solutions, Samsung SDI, SK Innovation (alle Zuid-Korea); en Panasonic (Japan).

Elektrische voertuigen vereisen ook een grotere hoeveelheid metalen om te produceren, waaronder koper, nikkel, lithium, mangaan en kobalt - allemaal voornamelijk gebruikt voor de batterij.

Fabrikanten van katalysatoren zoals Umicore (België), die in voertuigen met verbrandingsmotoren worden gebruikt om koolstof- en stikstofemissies te verwijderen, zijn al begonnen met het herschikken van hun kapitaal ter ondersteuning van elektrische voertuigen, zoals kathodes die in accu's voor elektrische voertuigen worden gebruikt, omdat ze zien dat de vraag naar voertuigen met verbrandingsmotoren zal beginnen af te nemen.De EU overweegt wetgeving om de verkoop van gloednieuwe voertuigen met verbrandingsmotor tegen 2035 te verbieden. De Britse regering heeft op dit gebied het voortouw genomen en een verbod aangekondigd op nieuwe conventionele benzine- en dieselauto's tegen 2030 en op nieuwe hybride voertuigen tegen 2035.

Rijden electrisch

Stellantis, eigenaar van onder meer de merken Fiat, Peugeot, Citroën en Opel en de op drie na grootste autofabrikant ter wereld, heeft in Spanje drie fabrieken die zich toeleggen op de productie van elektrische voertuigen: Peugeot e-2008 (Vigo), Citroën ë-C4 (Madrid) en Opel Corsa-e (Zaragoza).

Infrastructuur voor het opladen van elektrische voertuigen moet worden aangelegd om de overgang te ondersteunen. Repsol en Iberdrola zijn voorbeelden van twee bedrijven in Spanje die oplaadpunten installeren.

Elektrische voertuigen hebben ook halfgeleiders nodig om alle elektronica aan te sturen. Het Duitse Infineon Technologies is een wereldleider in het leveren van microchips voor dit doel.

Historisch gezien is de automobielindustrie cyclisch, wat betekent dat zij gevoelig is voor dalingen van de economische groei. Er is ook veel concurrentie in deze sector, vooral buiten de zeer high-end automerken, wat betekent dat de financiële rendementen nooit erg groot zijn.

Fabrikanten van elektrische voertuigen en de bedrijven die dit ecosysteem ondersteunen, zullen de komende decennia naar verwachting een structurele groei doormaken naarmate de verschuiving naar elektrische voertuigen en weg van voertuigen met verbrandingsmotoren zich voortzet. Fabrikanten van onderdelen die zich meer richten op elektrische voertuigen, zoals Infineon Technologies, zouden hopelijk meer van de voordelen van deze overgang moeten zien dan bedrijven die ook blootgesteld zijn aan verbrandingsvoertuigen, die zullen afnemen.