Verzekeringsgigant stapt in cryptovaluta

Steeds vaker zien we signalen dat bedrijven zich niet langer uitsluitend focussen op de traditionele harde valuta zoals de dollar, de euro en de yen. De opmars van de cryptovaluta lijkt niet meer te stuiten en gerenommeerde, beursgenoteerde bedrijven omarmen deze ontwikkeling meer en meer. Een recent voorbeeld hiervan is de aankoop van bitcoins door de Amerikaanse verzekeringsmaatschappij Lemonade. Dat bedrijf voegde in de eerste negen maanden van 2021 voor een totaalbedrag van 1 miljoen dollar cryptomunten toe aan de digitale activa. Hiervan werd melding gemaakt conform de regels die gelden voor beursgenoteerde bedrijven in de Verenigde Staten.

Geen aankoop van losse cryptomunten

In feite betreft het overigens een overname van het bedrijf Metromile door Lemonade. Metromile is een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in autoverzekeringen. Dat bedrijf had al voor een miljoen dollar aan cryptovaluta op de balans staan. Door de overname zijn die cryptomunten dus nu eigendom van Lemonade geworden.

Over Lemonade

Het bedrijf Lmonade is betrekkelijk jong; het werd in 2015 opgericht door twee mensen die ieder voor zich hun sporen in de zakenwereld al ruimschoots verdiend hadden. Het hoofdkantoor van Lemonade staat in New York, het Europese hoofdkantoor bevindt zich in Amsterdam. De wereldwijd opererende schadeverzekeraar heeft vooral woonverzekeringen, maar in de Verenigde Staten biedt het bedrijf ook huisdierenverzekeringen aan en in Duitsland en Nederland kun je hier een inboedel- of aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Het gehele bedrijfsproces verloopt online, terwijl een deel van de winst aan non-profitorganisaties wordt geschonken. In vijf jaar tijd wist het bedrijf meer dan een miljoen klanten aan zich te binden.

Steeds meer interesse voor cryptovaluta

De stap die Lemonade heeft gezet, staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven besluiten om te kiezen voor bitcoin of andere cryptovaluta binnen hun eigen systemen. Ze zien het als een waardevolle toevoeging aan hun pakket. Dit is een trend die ingezet werd door grote bedrijven als Tesla en MicroStrategy. Nu ook de iets kleinere bedrijven interesse tonen, lijkt het slechts een kwestie van tijd te zijn voordat anderen hun voorbeeld volgen.

Relatief

Overigens moeten we natuurlijk wel alles in het juiste perspectief blijven zien. Verzekeringsmaatschappijen hebben doorgaans te maken met zeer grote geldstromen, waarbij je aan honderden miljoenen of zelfs miljarden moet denken. Wanneer je dan nogmaals kijkt naar het genoemde bedrag van een miljoen dollar aan bitcoins, besef je dat dit slechts een zeer gering bedrag is op de totale balans.

Bron: crypto-insiders.nl