Minder interesse in barbecuen

Kronenberg, 26 augustus 2020 – Maar liefst 46 procent van de Nederlanders vindt barbecueën moeilijk te rijmen met de huidige moraal van minder vlees eten. Vrouwen (51 procent) zijn hier stelliger in dan mannen (41 procent). Dat blijkt uit onderzoek van A-Z Barbecue onder 1.062 Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Daarnaast stellen vier op de tien ondervraagden dat barbecueën echt een mannending is.

Met 47 procent vinden vooral mannen dat barbecueën iets typisch mannelijks is. Onder vrouwen bedraagt dit percentage slechts veertig procent. “Het beeld van een man die met een schort om en een spatel in zijn hand burgers staat te flippen, is onlosmakelijk verbonden met de barbecue”, zegt Jelle Willems van A-Z Barbecue. “Dit is echter allang niet meer een correcte weergave van de huidige situatie. De tijd van halfgare worstjes en zwartgeblakerde filetlapjes ligt inmiddels ver achter ons. Ook voor de barbecue is er steeds meer vraag naar gezonde(re) alternatieven.”


Figuur 01

Te veel moeite

Niet alleen de hoge vleesconsumptie maar ook de voorbereiding, afwas en schoonmaak zorgen ervoor dat veel ondervraagden de barbecue het liefst niet aansteken. Zo stelt maar liefst 38 procent van de respondenten dat een barbecue te veel moeite kost voor wat het oplevert. Erg opvallend is hierbij het verschil tussen ondervraagden jonger dan veertig jaar (dertig procent) en veertigplussers (veertig procent). Mede door deze negatieve kosten-batenanalyse kookt 36 procent van de Nederlanders liever uitgebreid voor gasten dan dat ze hen uitnodigen voor een barbecue. Willems: “Voor een succesvolle barbecue hoef je echt niet meer uren in de keuken te staan om allerlei gerechten voor te bereiden. Tegenwoordig kun je gemakkelijk een barbecue huren met bijbehorende barbecueschotels en drankjes. Zelfs het servies en bestek kan worden meegeleverd. Op die manier hoef je je ook niet meer druk te maken om de afwas en het schrobben van de barbecue.”


Figuur 03

Barbecue-overlast

Naast de eigen barbecue, leidt ook een barbecue van anderen wel eens tot ongenoegen. Maar liefst 35 procent van de ondervraagden vindt dat barbecues over het algemeen te veel rook- en/of geluidsoverlast veroorzaken. Met 46 procent zijn Zuid-Hollanders hierover het stelligst. Limburgers ervaren de minste barbecue-overlast (tien procent). Misschien wel vanwege de overlast stelt een derde van alle respondenten dat barbecueën meer na- dan voordelen met zich meebrengt. Willems: “Niets is meer frustrerend dan op een heerlijke zomeravond in de rook van je buren te zitten. Wanneer ik zelf de barbecue aansteek, probeer ik daarom op voorhand zoveel mogelijk rekening te houden met de windkracht en -richting. Mochten je buren dit niet doen, dan kan het altijd helpen om ze gewoon aan te spreken.”


Figuur 02

Over A-Z Barbecue

A-Z Barbecue is al meer dan dertig jaar dé specialist in barbecueën. Het bedrijf uit Kronenberg bezorgt complete barbecuemenu’s bij particulieren, zakelijke klanten en (overheids)instellingen zoals ABN AMRO, Mercedes Benz, Volkswagen, PostNL, Nierstichting, Veronica en 100% NL. Daarnaast levert A-Z op diverse vakantieparken en bij meer dan 500 groepsaccommodaties in Nederland en België.