INTERNATIONALE VROUWENDAG: TRADE REPUBLIC DATA TONEN AAN DAT VROUWEN MANNEN KUNNEN LEREN HOE ZE MOETEN BELEGGEN

Naar aanleiding van Internationale Vrouwendag geeft Trade Republic, Europa's grootste spaarplatform, inzicht in het spaar- en beleggingsgedrag van vrouwen in Europa. In een moeilijk marktklimaat, gekenmerkt door hoge inflatie, hoge rente en recessiezorgen, zijn vrouwen gemiddeld succesvoller in beleggen dan mannen. Zij zijn doorgaans verantwoordelijker, gebruiken meer ETF's en handelen minder vaak.

Tr iwd logo

Voor Internationale Vrouwendag analyseerde Trade Republic de gegevens van haar Europese klantenbestand in 2022, met bijzondere aandacht voor de beleggingskeuzes van vrouwen tijdens de turbulente marktperiode. Terwijl de S&P 500 2021 afsloot met een positieve performance van ongeveer 27%, kelderde deze het jaar daarop met bijna 19%, wat van spaarders sterke zenuwen en uithoudingsvermogen vroeg. Interessant is dat vrouwen in 2022 op bijna alle geanalyseerde gebieden beter presteerden dan mannen en het goede voorbeeld gaven met beter risicobeheer.

Uit gegevens van Trade Republic blijkt dat vrouwen vaker winst maakten dan hun mannelijke tegenhangers. Vrouwen handelden doorgaans 61% minder vaak en hadden 34% meer ETF's in hun portefeuilles, wat getuigt van beleggingsvolwassenheid en een minder impulsieve benadering van marktbewegingen.

Vrouwen toonden ook minder belangstelling voor volatiele activa zoals cryptomunten en lieten doorgaans meer geld in cash staan (+18%) dan mannen, wat wijst op een conservatievere benadering om rendement te genereren. Deze trend is nog meer uitgesproken bij jonge vrouwelijke beleggers (18 tot 25 jaar) en versnelt in 2023 met de invoering door Trade Republic van een jaarlijkse rente van 2% op niet-geïnvesteerde gelden.

Binnen het wereldwijde klantenbestand van Trade Republic maken vrouwen vaker winst dan mannen: Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk lopen voorop, terwijl in Spanje mannen vaker succesvol zijn.

"Op basis van onze gegevens kunnen we duidelijk zien dat vrouwen zelfs in uitdagende tijden, die werden gekenmerkt door stijgende rentetarieven en recessiezorgen, niet alleen consequent blijven sparen, maar hun spaaractiviteiten nog verder uitbreiden", zegt Matthias Baccino, Country Manager van Trade Republic voor Frankrijk en de Benelux. "Ze hebben met name hun aandeel in ETF's aanzienlijk verhoogd en richten zich op het vergroten van hun spaargeld op de lange termijn. Hieruit blijkt dat vrouwen met meer vertrouwen en gezond verstand handelen om de onzekerheid op de kapitaalmarkten het hoofd te bieden.”

Matthias baccino 1

In 2022 investeerden vrouwen gemiddeld 45% minder geld dan mannen, blijkt uit de gegevens van Trade Republic. Dit zou het resultaat kunnen zijn van een voorzichtiger benadering van turbulente markten, of waarschijnlijker de alarmerende weerspiegeling van inkomensongelijkheid.

Uit de cijfers van Trade Republic blijkt dat er de afgelopen jaren in Frankrijk een nieuwe generatie vrouwelijke spaarders is opgestaan. Zij investeren op een meer gediversifieerde en duurzame manier dan mannen en zijn daardoor succesvoller.

De missie van Trade Republic is het faciliteren van vermogensvorming en pensioenzekerheid voor iedereen met veilige, gemakkelijke en provisievrije toegang tot kapitaalmarkten, maar de vraag blijft: doen we als samenleving genoeg om gelijke kansen op financieel succes te creëren?

Lijn

OVER TRADE REPUBLIC

Trade Republic’s missie is om miljoenen Europeanen de weg te wijzen naar vermogensvorming met veilige, gemakkelijke en commissievrije toegang tot kapitaalmarkten. Met meer dan een miljoen klanten is Trade Republic voor veel Europeanen al de app op het thuisscherm om hun vermogen te beheren. Het biedt beleggen in spaarplannen, volledige en fractionele aandelen en ETF's, evenals crypto en derivaten. Trade Republic is een technologiebedrijf dat onder toezicht staat van Bundesbank en BaFin. Als Europa's grootste spaarplatform heeft Trade Republic investeringen ontvangen van Accel, Peter Thiel‘s Founders Fund, Ontario Teachers‘, Sequoia en TCV. Het in Berlijn gevestigde bedrijf werd in 2015 opgericht door Christian Hecker, Thomas Pischke en Marco Cancellieri.