10 techaandelen die een succesvolle interne verandering hebben doorgevoerd

Jezelf ontwikkelen als bedrijf is één van de belangrijkste dingen om te doen wanneer je een bedrijf gezond wilt houden. Zorgen voor vernieuwing en het bedrijf staande houden is een hoop technologische bedrijven niet gelukt. Wanneer de koers van de onderneming richting faillissement lijkt te gaan zijn er vaak twee keuzes: het roer omgooien of faillissement accepteren.

De Amerikaanse collega's van de beleggingssite Investorplace heeft tien technologiebedrijven op een rij gezet die op tijd zijn begonnen met transformeren.

1. Alphabet

Alphabet is tegenwoordig meer dan een zoekmachine. Het bedrijf is onderdeel van Alphabet, eigenaar en distribiteur van Android, leider op het gebied van kunstmatige intelligentie en machine learning, verkoper van hardware en eigenaar van de Chromebook. Daar komt nog bij dat de wereldwijd bekende streamservice Youtube ook onder het bedrijf van Alphabet valt.

Volgens de auteurs van het artikel is, ondanks alle grote ontwikkelingen en projecten binnen het bedrijf, de zoekmachine nog steeds onmisbaar voor Alphabet. Dit is met de reden dat het zoeken nog steeds het meeste inkomen genereert.

2. Microsoft

Microsoft heeft tegenwoordig een groot marktaandeel in de cloud-sector. Het bedrijf is met het Azure-platform erg bekend geworden en verzorgt de data opslag van een hoop grote multinationals. Naast de cloudservices is het bedrijf ook groot geworden in het verkopen van hardware, zoals bijvoorbeeld met Xbox-gameconsoles en de HoloLens AR-headset.

In de eerste jaren van Microsoft waren deze services niet aan de orde. Het draaide vooral om pc-software zoals Windows en Microsoft Office. Volgens de auteurs van het artikel vormen Windows en Microsoft Office nog steeds een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering, maar door de recente ontwikkelingen in de technologische sector was een transformatie van het bedrijf nodig om een gezonde onderneming te blijven.

3. Netflix

Netflix begon in 1997 als een videoverhuurbedrijf wat haar inkomsten uit abonnementen haalde. Volgens de auteurs waren er op dat moment een hoop concurrenten die vrijwel hetzelfde systeem gebruikten, zoals bijvoorbeeld Blockbuster.

Netflix was één van de eerste bedrijven die op dat moment begon te experimenteren met streaming services. Deze hervorming in het bedrijf heeft ervoor gezorgd dat Netflix vandaag de dag ’s werelds grootste videostreamingservice is met ongeveer 139 miljoen abonnees. Blockbuster hervormde niet zo snel en effectief als Netflix en hierdoor kwam de onderneming in de problemen, terwijl het aandeel van Netflix bijna 12.000% groeide sinds het voor het eerst begon met aanbieden van videostreaming in 2007.

4. Amazon

Oorspronkelijk was Amazon een bedrijf dat functioneerde als online boekenwinkel. Tegenwoordig houdt Amazon zich niet alleen maar bezig met online boeken. Amazon heeft zich ontwikkeld tot ’s werelds grootste e-commercebedrijf, leider op de markt van slimme luidsprekers en een aanzienlijke concurrent voor zowel muziek als videostreambedrijven.

Amazon heeft ook besloten om zelf hardware te gaan produceren. Het heeft zich verder ontwikkeld in de verkoop van online boeken door de Kindle e-readers te produceren. Hierdoor zijn zij niet alleen leverancier van de boeken, maar ook van het apparaat waarmee de boeken gelezen worden. Daarnaast is Amazon ook producent van Echo smart speakers en Fire streamers.

Hoewel Amazon is begonnen als een online webshop, probeert het bedrijf tegenwoordig een sprong te maken naar fysieke winkels. Dit is begonnen met de overname van Whole Foods en de auteurs van dit artikel verwachten niet dat dit de laatste overname zal zijn.

5. Adobe

Adobe is een bedrijf wat begon met het verkopen van verpakte kopieën van professionele grafische en beeldbewerkingssoftware, waaronder het bekende programma Photoshop. Deze manier van verkopen is erg gevoelig voor fraude en piraterij, wat de inkomsten zeker niet ten goede komt. Dit was volgens de auteurs één van een aantal redenen om over te gaan op een nieuw bedrijfsmodel op basis van abonnementen. Het bedrijf heeft de Adobe’s Creative Cloud opgericht en verkoopt hier abonnementen voor met een prijs van 9,99 tot 82,98 dollar per maand.

Voor de verandering van het bedrijf werd er 700 dollar gevraagd voor één exemplaar Photoshop. Deze prijs kwam tot stand door de verliezen van piraterij en omdat de aankoop maar 1 keer werd gedaan. Door de verschuiving naar het abonnementensysteem werden een hoop kosten van piraterij verminderd en hierdoor kon de prijs van het abonnement ook omlaag. Hierdoor zou de lage prijs voor het abonnement niet voor verlies zorgen. Tegenwoordig is de Adobe’s Creative Cloud goed voor ongeveer 60% van de totale inkomsten van Adobe.

6. BlackBerry

BlackBerry stond vroeger bekend om haar innoverende mobiele telefoons zoals het model Curve of Bold. Volgens de auteurs was het bedrijf in dat opzicht een pionier op het gebied van mobiele apparaten. Dit veranderde toen het bedrijf de ontwikkeling van de touchscreen-smartphones te laat implementeerde in de eigen modellen. Samsung en Apple waren hierin verder ontwikkeld, maar dit werd toen nog niet als een bedreiging gezien. Toen werd ingezien dat het bedrijf zich moest hervormen en zich moest richten op de touchscreen modellen, was het al te laat. Hierdoor faalden pogingen om een eigen touchscreen-smartphone of tablet te ontwikkelen.

BlackBerry besloot om het bedrijf aanzienlijk te veranderen. Vandaag de dag is BlackBerry niet alleen een bedrijf wat Android-smartphones produceert. Het bedrijf is namelijk ook actief in het produceren van bedrijfsbeveiligingssoftware, automatische infotainmentsoftware en zelfrijdende autotechnologie.

7. IBM

Volgens de auteurs van het artikel waren IBM ThinkPad-laptops jarenlang de gouden standaard voor zakelijke laptops. Dit bedrijf is enorm gegroeid tijdens de opkomst van de mainframes en de pc. Het bedrijf is in 2004 overgenomen door Lenovo, wat tegenwoordig nog steeds actief is in het verkopen van de ThinkPad-laptops.

Tegenwoordig houdt IBM zich vooral bezig met cloudservice en daarnaast biedt het bedrijf ook IT-outsourcingsdiensten aan. Door de ontwikkelingen in het bedrijf is de werkplaats grotendeels verschoven naar India, waardoor er vandaag de dag meer Indiërs dan Amerikanen bij het bedrijf werken.

8. Sony

Sony is producent van een groot aantal elektronicaproducten. Volgens de auteurs zijn deze producten vooral bestemd voor consumenten in plaats van bedrijven. Sony is de producent van een hoop bekende consumentproducten, zoals bijvoorbeeld de walkman, Bravia-tv’s, e-readers, digitale camera’s en zelfs smartphones. Daarnaast heeft Sony CBS Records en Columbia Pictures in 1988 overgenomen, om zo ook in de muziekindustrie en filmindustrie aanwezig te zijn.

In 1994 nam Sony het besluit actief te worden in de game-industrie. Dit deed Sony met de uitgave van een videoconsole die de naam Playstation kreeg. In de jaren na de uitgaven was het vaak lastig om een goede marktpositie te bemachtigen. Concurrenten zoals Microsoft hadden namelijk ook hun eigen console genaamd de Xbox. Ondanks de zware concurrentie is de Playstation tegenwoordig de best presterende divisie van Sony.

9. Fitbit

Waar de andere bedrijven op de lijst al wat ouder zijn, is Fitbit een bedrijf wat zich al erg vroeg na het opstarten moest transformeren. Fitbit is bekend geworden met een zogenaamde fitness-tracker. Deze horloges houden bij hoeveel kilometer je hebt gelopen, hoe lang je training duurt, wat je hartslag is en nog veel meer. In 2015 domineerde Fitbit de markt met deze horloges, maar dit succes was van korte duur. Apple zag haar kans in de markt van smartwatches en besloot de Apple Watch uit te geven. Daarnaast werden er ook goedkopere alternatieven van de fitness-tracker uitgegeven door Chinese bedrijven zoals Xiaomi.

Om toch nog te concurreren in de smartwatch sector heeft Fitbit het bedrijf Pebble overgekocht. Fitbit besloot een nieuwe smartwatch uit te brengen, maar de Apple Watch bleef een product waar moeilijk mee te concurreren viel.

In 2018 besloot Fitbit voor de tweede keer een nieuw model uit te brengen, namelijk de Versa smartwatch. Dit model deed het aanzienlijk beter dan het voorgaande model en de winst overtrof voor het eerst de cijfers van de fitness-tracker waar Fitbit bekend mee was geworden. Naast het verkopen van Smartwatches, verkoopt Fitbit ook gezondheids- en fitnessapparaten aan zakelijke klanten. Deze aanpassingen in de verkoop hebben ervoor gezorgd dat Fitbit weer een gezond bedrijf is wat op de goede weg zit.

10. Apple

Tegenwoordig is Apple een bedrijf wat wereldwijd bekend staat om de iPhone. Volgens de auteurs haalt het bedrijf het grootste deel van haar inkomsten uit de verkoop van smartphones, maar de iPhone is niet het enige product wat Apple verkoopt.

Apple begon met de verkoop van Mac-computers en verkoopt deze nog steeds. Het bedrijf verkocht het afgelopen kwartaal voor 7,4 miljard dollar aan Mac-computers. Dit laat zien dat Apple niet alleen zichzelf heeft hervormd, maar ook nog steeds de producten ontwikkelen waar zij mee opgestart zijn.

In 2001 werd de iPod voor het eerst geïntroduceerd en vanaf dat moment transformeerde Apple van een bedrijf wat gespecialiseerd in het bouwen van computers, naar een gigant van consumentenelektronica. Tegenwoordig heeft Apple zich ook gespecialiseerd in producten zoals Smartwatches, iPads en draadloze oordopjes die allemaal hun eigen bijdrage leveren voor de omzet van Apple.

De concurrenten van Apple ontwikkelen zich ook in de service sector, maar de overgang van Apple naar een servicebedrijf is niet iets wat binnen een jaar is gedaan. Toch is Apple er in geslaagd om meerdere succesvolle service-activiteiten op te zetten zoals de ITunes store, Apple Music en de App store. Volgens de auteurs van het artikel is Apple dus zeker in staat om zich verder te ontwikkelen in de servicesector.