Voelt Ahold Delhaize de hete adem van Amazon in de nek?

Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden

De nieuwste kwartaalcijfers van Ahold Delhaize zijn geruststellend constant, maar nieuwe concurrentie dient zich aan.

Solide kwartaalcijfers

Het einde van het tweede kwartaal betekende opnieuw solide kwartaalcijfers voor Ahold Delhaize . Ten opzichte van 2022 nam de omzet toe met 2,9% tot €22,1 miljard, precies wat analisten gemiddeld genomen hadden verwacht. De winkelketens in de Verenigde Staten leveren nog steeds de grootste bijdrage aan het totaal (61,7%). Albert Heijn en consorten lieten in Europa de grootste omzetgroei zien (6,3%), met een opvallende plus in de online verkopen via Bol.com (+10,5%). De operationele winst viel zo’n €140 miljoen lager uit dan de analistenverwachting. Dat is hoofdzakelijk toe te schrijven aan eenmalige afschrijvingen op winkelpanden in België (vanwege de verzelfstandiging bij Delhaize) en het sluiten van een distributiecentrum in Jersey (vanwege de modernisering van de online verkopen). De operationele winstmarge in het tweede kwartaal kwam uit op 4,1%. Ahold Delhaize ligt daarmee op koers om de doelstelling van minimaal 4,0% voor heel 2023 te halen, hoger dan menige andere grootgrutter weet te behalen. Het interim dividend werd vastgesteld op €0,49.

Amazon opent distributiecentrum in Almelo

Niets aan de hand, zou je zo zeggen. Toch is het voor beleggers in Ahold Delhaize belangrijk om goed op te letten. Een week geleden opende Amazon zijn eerste distributiecentrum in Nederland, op een bedrijventerrein in Almelo. Met een capaciteit van 25.000 pakketten per dag gaat Amazon naar verwachting 12.000 extra producten aanbieden. Daarbij gaat het naar verluidt vooral om levensmiddelen van A-merken, zoals Ariel, Calvé, Dreft en Unox. Producenten als Unilever en Procter & Gamble zien al jaren dat het marktaandeel van Albert Heijn huismerken in Nederland en België boven de 50% ligt, hoger dan bijvoorbeeld in Tsjechië en Griekenland (20%) of de Verenigde Staten (30%). Zij zoeken naarstig naar alternatieve distributiemogelijkheden en lijken deze nu gevonden te hebben in Amazon . Amazon opende de Nederlandse webwinkel in 2020 en timmert met Amazon Prime flink aan de weg, getuige ook de zeer aanwezige advertentiecampagne.

Het effect werkt twee kanten op

In 2017 ging er een siddering door de financiële markten toen Amazon in de Verenigde Staten de winkelketen Whole Foods overnam. Aandelen van retailers daalden onmiddellijk ( Ahold Delhaize met zo’n 25%) met het oog op een nieuwe concurrent met geavanceerde technologie en diepe zakken. In de jaren daarna bleek er weinig impact. Ahold Delhaize heeft in zijn belangrijkste markten het marktaandeel zelfs weten uit te breiden. Een gewaarschuwde belegger telt echter tot twee en houdt de ontwikkelingen goed in de gaten.