MFS: Problemen met toeleveringsketens nog niet ingeprijsd in financiële markten

Toen de wereldwijde kredietcrisis ten einde liep, zagen we winstsmarges flink toenemen, ondanks de matige economische groei. Inmiddels zitten we opnieuw in een situatie waarin de economische groei, na een flinke stijging toen de coronacrisis afnam, weer richting de ‘matige groeiende’ trend gaat. Rob Almeida, beleggingsstrateeg bij vermogensbeheerder MFS, waarschuwt beleggers dat zij niet kunnen rekenen op eenzelfde situatie als in 2011.

De huidige activaprijzen weerspiegelen nog lang niet alle negatieve gevolgen die de disruptie van de toeleveringsketens en de stijgende importkosten gaan hebben op de winstmarges, aldus Almeida in zijn nieuwe Stratregist’s Corner ‘Are yesterday’s tailwainds tomorrow's headwinds’.

“Na de financiële crisis volgden tien magere jaren van economische stagnatie, maar het was een buitengewoon goede tijd voor bedrijfswinsten en aandeelhoudersrendement. Nu ligt de situatie echter anders”, zegt Almeida. “Doordat overheden zo snel ingrepen tijdens de pandemie, is dit keer van stagnatie weinig sprake: de winstmarges herstelden wonderbaarlijk snel.

Maar die economische groei gaat nu ook weer veel sneller afnemen dan verwacht, terwijl de omvang en de duur van de problemen op toeleveringsketens de kosten omhoogduwen voor zowel producenten als consumenten. De bottlenecks zijn misschien tijdelijk, maar de algehele omstandigheden zijn overduidelijk verslechterd. En die negatieve impact zien we nog niet volledig terug op de markt.”

Beleggers moeten dus niet te veel leunen op het verleden. De factoren die na de financiële crisis meezaten, zouden nu wel eens flink in het nadeel kunnen gaan werken. Almeida: “Het ziet er op dit moment niet goed uit. De economische groei keert terug naar de groeitrend, maar tegelijkertijd kampt de wereld met gigantische overheidsschulden en stijgende kosten – niet alleen door bottlenecks, maar ook door andere, nieuwe factoren. Ik maak me zorgen dat het rendement op kapitaal de komende jaren lang niet zo goed gaat zijn als nu wordt verwacht.”