T. Rowe Price: Niet elke fallen angel krijgt straks weer vleugels

Investment-grade obligaties gedegradeerd tot junk obligaties, ook wel bekend als ‘fallen angels’, zijn wereldwijd door de coronaviruscrisis aanzienlijk in volume toegenomen Wereldwijd hadden eind september 56 obligatie-emittenten hun investment-grade status verloren voor een totaalbedrag van 216 miljard dollar, in Europa ter waarde van 69 miljard euro.

Hoewel ongekende monetaire versoepeling en historisch bewijs suggereren dat fallen angels goed zouden kunnen presteren, zijn er ook potentiële valkuilen waar beleggers rekening mee moeten houden: traag economisch herstel en aanhoudende impact van het coronavirus.

De coronaviruspandemie heeft wereldwijd geleid tot de sluiting van grote delen van de economie en de impact hiervan op schuldmarkt is duidelijk zichtbaar. De eerste helft van het jaar liet recordaantallen bedrijfssluitingen, wanbetalingen en ratingverlagingen zien. Dit is inclusief een recordbedrag aan bedrijfsschuld die is verlaagd van investment grade naar junk- de zogenaamde ‘fallen angel’ obligaties.

Fallen angels

Op het eerste gezicht zou dit ook gezien kunnen worden als een geschikt moment om in deze downgrades te stappen, gezien hun historische neiging om relatief beter te presteren. Echter, het ongeëvenaarde marktklimaat en de onzekere tijden die eraan komen, zouden obligatiebeleggers tot voorzichtigheid moeten manen, stelt David Stanley, Portfolio Manager, Fixed Income bij T. Rowe Price .

Een recordhoeveelheid fallen angels...

Fallen angels - de term wordt gebruikt om obligaties te beschrijven die aanvankelijk een investment-grade credit rating hebben gekregen bij uitgifte, maar vervolgens zijn verlaagd naar sub-investment grade – zijn geen nieuw fenomeen, maar de omvang van de downgrades die we in de eerste helft van 2020 hebben gezien is historisch ongekend.

In maart werd meer dan USD 90 miljard aan downgrades uitgevoerd, bijna twee keer zoveel als het vorige maandrecord van USD 48 miljard in 2005. Wereldwijd waren eind september 2020 56 obligatie-emittenten uit het uit het investment-grade universum gedegradeerd, voor een totaalbedrag van 216 miljard dollar aan schuld. In Europa bedroegen de fallen angels eind augustus in totaal ongeveer €69 miljard, volgens gegevens van Credit Suisse , waarbij het tempo van de downgrades sinds halverwege het jaar wel aanzienlijk is afgenomen.

Vooral de cyclische sectoren, zoals de transportsector en de energiesector, zijn het slachtoffer. In Europa is de autosector tot nu toe het zwaarst geraakt - met name Ford, Renault en Valeo - en reis- en vervoerorganisaties zoals Carnaval, Rolls-Royce , IAG plc en Lufthansa .

Fallen angels stocks outperform

Nu is het moment?

Vanuit een historisch perspectief gezien, kan deze toename van het fallen angel-volume een kans bieden voor beleggers in investment-grade en high yield. De laatste twee decennia hebben de fallen angel-effecten de neiging om het beter te doen dan de twee andere vastrentende beleggingscategorieën. Volgens onderzoek van T. Rowe Price , hebben fallen angels wereldwijd investment-grade en high yield tegenhangers met 3% of meer op een geannualiseerde basis sinds 1998 overtroffen.

Ongekende monetaire versoepeling biedt verdere ondersteuning

Het huidige marktklimaat kan steun geven aan fallen angels-obligaties. Het meest duidelijk is de ongekende monetaire versoepeling van de grote centrale banken. Naast het verlagen van de rente en opkoopprogramma’s richten sommige instellingen zich direct op fallen angels.

De Federal Reserve kondigde in april aan dat zij zou beginnen met het kopen van high yield bedrijfsobligaties als deze door het coronavirus veroorzaakte problemen van investment grade zijn verlaagd. Een maand later begon de Fed met de aankoop van bedrijfsobligatie ETF's. De ECB heeft gezegd dat zij na april schuld die naar junk-status is verlaagd als onderpand van banken accepteert in ruil voor zijn ultra-goedkope leningen.

Risico’s in nieuwe virusuitbraken en traag economisch herstel

Om te profiteren van de nieuwe fallen angels is het toch niet verstandig om blindelings obligaties te kopen en een een opkomend tij dat alle boten tilt, af te wachten. Er liggen een aantal potentiële valkuilen in het verschiet:

Langzaam economisch herstel: Mocht het herstel trager verlopen dan verwacht, dan neemt het risico op meer wanbetalingen in de beleggingscategorie toe.

Aanhoudende impact coronavirus: Hernieuwde toename van zorgen over virusuitbraken en de herinvoering van strengere maatregelen om deze tegen te gaan, kan de fallen angels nog meer onder druk zetten. Beleggers moeten bepalen welke sectoren meer risico lopen en potentieel kwetsbaarder zijn voor een tweede piek. Tot nu toe hebben bijvoorbeeld veel cyclische industrieën het grootste deel van de pijn van het coronavirus gedragen, waarbij sectoren als transport, energie, vrije tijd en detailhandel 75% van de fallen angels uitmaken. Over het geheel genomen verwacht T. Rowe Price dat de schuld van niet-financiële investment grade-emittenten ter waarde van 300 miljard dollar tegen het einde van 2020 kan worden gedegradeerd naar junk-obligaties. Volgens T. Rowe Price zijn luchtvaartmaatschappijen, transport en retailbeleggingsfondsen in onroerend goed overgevoeling voor Covid-19 en dienen daarom vermeden te worden.

Voor de financiële markten, bedrijfsschuld en beleggers is de weg naar economisch herstel nog lang.. Beleggers moeten zorgvuldig opereren in een omgeving waar schuld geenszins zekerheid biedt, in plaats van er alleen maar op te vertrouwen dat de geschiedenis zich kan herhalen als het gaat om fallen angels.