Newton IM: Tijd om afscheid te nemen van de term ‘ESG'

Andrew Parry, hoofd duurzaam beleggen bij Newton IM, onderdeel van BNY Mellon Investment Management, acht de tijd rijp om binnenkort afscheid te nemen van de term ESG. ‘Het gaat er niet om wat een bedrijf openbaar maakt, maar wát het doet’, stelt Parry, die het economisch model van Amsterdam als voorbeeld stelt.

Ondanks de crisis hebben ESG en duurzaam gelabelde aandelenfondsen een instroomrecord neergezet in het eerste kwartaal van 2020. De groeiende vraag naar dergelijke producten biedt bedrijven de mogelijkheid om te laten zien dat ESG geen handig marketingacroniem is voor vermogensbeheerders, maar een integraal onderdeel van hoe een bedrijf zijn bedrijfsdoel serieus neemt.

Nooit eerder is er zoveel aandacht geweest voor de duurzaamheid in de bedrijfswereld. Dit biedt de ruimte om nieuwe doelen te stellen, aldus Parry. De expert van Newton IM pleit voor een rendement van een betere kwaliteit in plaats van het maximaliseren van rendement op korte termijn - waarbij vaak bedrijven met torenhoge schulden of ver weg gelegen productie aan te pas komen.

Parry noemt daarbij het ‘donutmodel’ van de stad Amsterdam als een voorbeeld. De gemeente Amsterdam ziet het donutmodel als een middel om de economische effecten van het coronavirus te bestrijden en op een duurzamere manier uit de crisis te komen.

Het is volgens Parry dan ook binnenkort tijd om afscheid te nemen van het label ‘ESG’. Het gaat om het beheren van zaken die vanzelfsprekend zijn en die van invloed zijn op goede bedrijfsresultaten op de lange termijn – dat noemen we geen ESG, dat noemen we ‘finance 101’.