Schroders: Als de marktperceptie plotseling verandert, volgt de aandelenkoers wel

Een waardebelegger speurt de markt af naar goede bedrijven met een zwakke branding, om vervolgens te wachten tot de marktperceptie verandert, schrijft Andrew Evans, fondsbeheerder bij Schroders. Het is zijn specialisme om weinig geliefde bedrijven te selecteren die over een sterke balans en een lage schuldpositie beschikken en daarnaast een aantrekkelijk potentieel hebben. Dan is het wachten tot de markt ze omarmt en ze herwaardeert. Het blijft echter vreemd dat er goede bedrijven zijn die gewoon uit de gratie zijn.

Voorbeelden van perceptieverandering

Neem bijvoorbeeld Rentokil, waar de winstontwikkeling de afgelopen zes tot zeven jaar niet is veranderd, maar de aandelenkoers is gestaag opgelopen omdat de markt anders tegen het bedrijf aan is gaan kijken.

In Ericsson was een maand of 18 geleden niemand geïnteresseerd. De uitdagingen en de winst zijn nog niet veranderd, maar sinds de VS Huawei op de zwarte lijst hebben geplaatst, kijkt de markt ineens heel anders tegen Ericsson aan. Een paar jaar gelden wees Schroders er al op hoe de opinie over het weinig geliefde Tsjechische automerk Skoda ten goede veranderde.

Als waardebelegger ziet Evans het als zijn taak om goede bedrijven te kopen maar met een zwakke branding, om vervolgens geduldig te wachten tot de marktperceptie verandert.