Manutan ziet forse groei online orders

Nu Nederlanders door de coronamaatregelen massaal thuis moeten werken, sporten en hobbyen, is het aantal online orders ten opzichte van vorig jaar aanzienlijk gestegen. Dit zorgt voor ongekende drukte in de Nederlandse magazijnen. Ook familiebedrijf Manutan, voorheen Overtoom, ziet het aantal online orders stijgen en verkoopt steekwagens, werkbanken en bureaustoelen als nooit tevoren.

Manutan analist
Niet alleen in het vertrouwen onder particuliere beleggers zit een stijgende lijn, maar ook in de online koopbereidheid van consumenten. Zo is uit cijfers van onderzoeksbureau GfK gebleken dat online consumentenbestedingen in non-food sinds de uitbraak van het coronavirus zijn gestegen met 56 procent ten opzichte van vergelijkbare weken een jaar geleden. In de week van 13 april was er zelfs sprake van een piek van 72 procent, oftewel dertig miljoen euro aan extra verkopen. Ook bij Manutan, leverancier van meer dan 200.000 producten voor werkplaats, magazijn, kantoor en buitenterrein, ervaren ze de effecten van deze stijging in het aantal online orders. Zij zien vooral een toename in de verkoop van kantoorartikelen en werkplaats en magazijn gerelateerde producten.

Comfortabel thuiswerken

Nu de meeste Nederlanders vanwege de coronamaatregelen gedwongen thuis moeten werken, was het voor velen de hoogste tijd om het thuiskantoor op orde te maken. Om ook thuis ergonomisch verantwoord te kunnen werken, schaffen veel thuiswerkers een nieuwe bureaustoel aan. Ook producten als een verstelbaar bureau en massage voetsteunen zijn in trek, al dan niet gefinancierd door ‘de zaak’. Bij managers is vooral de weekplanner whiteboard populair en bijbehorende artikelen zoals magneten, stiften, reinigingssprays en magnetische wissers.

Werkplaatsen en magazijn

Nu het aantal online verkopen naar ongekende hoogte stijgt, zien bepaalde bedrijfstakken de drukte in de werkplaats en het magazijn ook toenemen. Manutan ziet dat ook terug in een toenemende vraag naar spullen voor werkplaatsen en magazijnen, die producten nodig hebben om de opslag en het intern transport te verbeteren. Of het nu om een inklapbare steekwagen, een traploper steekwagen, een gewone werkbank of een opklapbare werkbank gaat; de online retailer zet alles op alles om de toenemende vraag naar deze producten bij te houden.

Snel en betrouwbaar

Juist in deze onzekere tijden lijkt er een grote behoefte te zijn aan een vertrouwde naam én snelle leverancier. Dat is Manutan. Het familiebedrijf werd opgericht door André Guichard en zijn zoon Jean-Pierre in 1966. Zij hadden het idee om gereedschappen (in het Frans manutention) via catalogi te verkopen. Voor consumenten bestond dit concept al, maar een postorderbedrijf voor bedrijven was een nieuw fenomeen. Om de onderneming te kunnen financieren verkocht Guichard zelfs het huis van zijn gezin. Een risico dat zich later dubbel en dwars zou terugbetalen.

Anno 2020 zetten de kinderen van Jean-Pierre het succesvolle ondernemersverhaal voort. Zij leiden sinds 2011 de Manutan Group, dat in 1995 het in Nederland wereldberoemde Overtoom overnam en inmiddels voor een kwart beursgenoteerd is. Sinds de overname is Manutan marktleider in Frankrijk, de Benelux en Engeland. Snelheid, waarmee Overtoom dankzij een succesvolle slogan veel bekendheid verwierf, is nog altijd een groot goed voor het in Den Dolder gevestigde Manutan. Als een van de bekendste leveranciers in Nederland en België in artikelen voor kantoor, magazijn en werkplaats, lijkt Manutan ook in deze tijden de logische keuze.