Welzijn in Europese autosector lijdt onder Japanse productiemethodes

De Japanse productiemethodes hebben in de Europese autosector duidelijk negatieve effecten gehad op het welzijn van de werknemers. Dat zegt Stephen Bouquin, hoogleraar arbeidseconomie aan de Université d'Évry Val-d'Essonne. De Japanse werkwijze heeft volgens hem weliswaar tot een hogere productie geleid, maar heeft tevens voor een piek in gezondheidsproblemen gezorgd. De Franse arbeidsdeskundige maakt daarbij gewag van extreme werkomstandigheden die de levenskwaliteit van de werknemers ernstig in het gedrang brengen. Hij merkt dan ook op dat voor de sector een arbeidsmodel moet worden ontwikkeld dat verder kijkt dan loutere productieniveaus en het welzijn van de werknemers centraal stelt.

Japanners productiever

Volgens onderzoekers aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) is aangetoond dat werknemers uit de Japanse autosector door de structurering van het groepswerk in hun bedrijven, opmerkelijk productiever zijn dan hun collega’s in de rest van de wereld. Om hun internationale concurrentiepositie te verbeteren, beslisten de Europese autoconstructeurs jaren geleden al om het Japanse productiemodel, dat onder meer door Toyota wordt gehanteerd, over te nemen. “Er zijn wereldwijd nog tien tot twaalf grote autocontructeurs actief en de concurrentie is moordend,” aldus Stephen Bouquin. “Dat heeft een gigantische impact gehad op de organisatie van het werk.”

Klachten

“Er zijn nog altijd, zowel in Japan als Europa, werknemers die in de fabriek het slachtoffer worden van een hartaanval,” stipt Bouquin aan. “De meeste werknemers, meestal mannen, klagen over kwalen zoals hoofdpijn, rugpijnen, stijfheid in de armen en een gevoel van krachtverlies in de handen. Zelfs bij jonge werknemers moeten vaak klachten worden geregistreerd.” Francesco Tuccino, onderzoeker aan het Istituto di Ricerche Economiche e Sociali (Ires) in Rome, merkt op dat het Japanse model een mentale impact zou kunnen hebben die werknemers in gevaar zou kunnen brengen omdat ze door de hoeveelheid aan taken geen tijd meer krijgen om na te denken.

Optimaliseringen de oorzaken

Wolf Jäcklein, beleidsadviseur bij de vakbondsorganisatie IndustriAll, stelt dat de toenemende druk op de levenskwaliteit van de werknemers het gevolg is van de optimaliseringsprocessen bij de autoconstructeurs, waardoor secties zonder bijgevoegde waarde worden afgestoten, een hoog werkritme wordt opgelegd en het personeelsbestand zoveel mogelijk tot een minimum wordt herleid. “De vakbonden dienen een analyse te maken van de structurering van de autobedrijven, zodat een alternatief productie-model kan worden aangeboden dat een grotere aandacht besteedt aan het welzijn van de werknemers,”, voert hij aan.

Bron: Express.be